Kui valitsus kehtestas 2017. aasta novembris uue, 6000 maksuastmega keerulise ja edasipüüdlikust karistava maksusüsteemi, kirjutasin, et arusaamatu on, kes võidavad, aga päris selge on, et kaotajaid on üksjagu. Tänaseks on selge, et täpselt nii on läinud, ainult et kaotajate nimekiri on vahepeal oluliselt pikenenud. Võib julgelt öelda, et isegi Eesti tippametnikud rahandusministeeriumis, sotsiaalministeeriumis ja maksuametis ei kujutanud täpselt ette, kui segaseks uus maksusüsteem kujuneb. Jüri Ratase, Jevgeni Ossinovski ning Eesti 200 ühe asutaja Margus Tsahkna maksukaos oli sedavõrd totaalne, et neid kes uue maksusüsteemiga kaotavad lisandub viimastel nädalatel igapäevaselt.
Toona oli selge, et uuest süsteemist kaotavad kindlasti
1) Töötavad pensionärid (loe pikemalt näiteks siit: https://majandus24.postimees.ee/4310985/arvutused-suurema-sissetulekuga-pensionarid-saavad-uuest-aastast-valusa-hoobi)
ja täpselt nii läks – kusjuures töötavad pensionärid kaotasid mitte 46 eurot, nagu rääkis peaminister, vaid kuni 83 eurot kuus. Üle poole ehk 57% töötavatest pensionäridest sai jaanuaris vähem raha, kui detsembris.
2) Meditsiiniõed ja teised, kelle tasu sõltub tehtud töötundidest (loe pikemalt näiteks siit: https://analyticsestonia.wordpress.com/2017/10/29/astmetega-tulumaks-ja-oed/).
3) Inimesed, kelle sissetulek ei tule ainult ühest allikast (loe pikemalt näiteks siit: https://majandus24.postimees.ee/3996057/uues-maksususteemis-voib-ka-500-eurose-kuupalgaga-kaotajaks-jaada). Arvestades, et töötamine liigub kogu maailmas üha enam selle poole, et ei töötata enam ühe töölepinguga ühe tööandja juures, vaid tulusid teenitakse mitmelt poolt, on selle seltskonna osakaal kindlasti suurem. Seda enam ei arvesta uus tulumaksukorraldus töötamise uut reaalsust.
4) Kõik need, kelle palk on üle 2100 euro (loe pikemalt näiteks siit: https://majandus24.postimees.ee/4017681/korgepalgalised-peavad-loobuma-432-eurost-aastas).
5) Ettevõtjad, kes enne said maksude arvestamisega ise hakkama, kuid nüüd peavad otsima abi professionaalsetelt nõustajatelt (loe pikemalt näiteks siit: https://majandus24.postimees.ee/4182239/maksureformi-varjutavad-ebakindlus-ja-korged-kulud). Lisaks sellele, et ettevõtja peab oma põhitegevusele keskendumise asemel suure osa ajast raiskama maksude administreerimise peale, on ka oht, et inimesed hakkavad oma riskide vähendamiseks esialgu deklareerima tulumaksuvabaks miinimumiks nulli, et see siis hiljem riigilt tagasi küsida. Ettevõtja peab aga inimese soovitud palga ikkagi välja maksma, mis tähendab ettevõtjale suuremat kulu.
6) Pensionärid, kes varasemalt kehtinud automaatse tulumaksuvabastuse asemel peavad hakkama tegema avaldusi tulumaksuvaba miinimumi saamiseks.
7) Riik, kes peab palkama veelgi rohkem ametnikke, et järge pidada, kes kui palju maksu tasuma peab ning aitama inimesi reeglite rägastikus orienteeruda.
Ent see pole sugugi veel kõik. Tulumaksureformi kehtestamisest möödunud aja jooksul on selgunud, et kaotajate nimekiri on varem arvatust oluliselt pikem.
8) Kõige vaesemad inimesed, kelle vaesus pigem kasvab – pikemalt selgitab Jürgen Ligi siin: https://www.facebook.com/JurgenLigi/videos/vb.100005962158897/851411391734258/?type=2&video_source=user_video_tab
9) Aasta lõpus sünnitajad, kes avastasid ootamatult, et sünnitushüvitise korraga kättesaamine tähendab seda, et pea kolmandik sellest tuleb koos tuludeklaratsiooniga tagasi maksta: https://leht.postimees.ee/6506370/tulumaksuseadus-karistab-aasta-lopus-sunnitajaid?fbclid=IwAR2enFGuHXIshO12_Z1b9m2JpCrgUmXp-TVwCxCIOJVNntY2l2I5r8kV-NQ
10) Koondatud töötajad, kes said koondamishüvitise ja läksid seetõttu kõrgema maksuastme alla. See on toonud kaasa eriti jabura olukorra, kus töötu inimene peab maksma riigile tulumaksu juurde. Nagu sellest, et ta töö on kaotanud, on vähe.
11) Aasta lõpus tulemustasu või preemia saajad, kes saavad koos tuludeklaratsiooniga kõrgema arve: https://majandus24.postimees.ee/4234307/tingas-joulupreemia-muutub-ahvarduseks
12) Kõik maksumaksjad, kelle taskust võeti keerulise tulumaksusüsteemi vähegi toimima panemiseks 8 miljonit eurot – see investeering tuleb juurde Isamaa madalapalgaliste maksutagastuse kehtestamiseks kulunud 1,7 miljonile eurole, mis jõudis kehtida vaid aasta: https://majandus24.postimees.ee/4338579/irli-maksueksperiment-laks-riigile-maksma-pea-2-miljonit-eurot
13) Ausad ettevõtjad, kes räägivad, et töötajad nõuavad üha rohkem osa palka ümbrikus, sest nad ei taha valitsuse rumalusi kaasa teha. Ümbrikupalkade kasvu näitab ka statistika ning seda möönavad ettevõtlusorganisatsioonide juhid.
14) Tarbijad. Samal ajal, kui maksureform pidi madalapalgalistele rohkem raha kätte jätma (mida enamik neist pole veel kätte saanud, nagu kohe selgub), tabas Eestit Jüri Ratase juhtimise all Euroopa kõrgeim hinnatõus, mis hakkas rohkem saadud raha kohe sööma. Oma osa on siin ka valitsuse aetud aktsiisipoliitikal.
15) Keskklass. Ratase maksusüsteem võtab kõige suurema osa palgatusust vahemikus 1200-2100 eurot, kus peaaegu iga kolmas juurdemakstud euro (31.1%) läheb riigile maksudeks. Sellesse vahemikku kuulub õpetajaid ja õdesid, kultuuritöötajaid ja politseinike. Seejuures üle 2100 euro teenijate marginaalne maksumäär on taas 20%. Kuidas see õiglane on, pole ükski valitsuse esindaja suutnud veel selgitada. https://www.reform.ee/riigikogu-valimised-2019/paremplaan
16) 500 000 inimest, keda ootab ees tagasimakse, kuid kes on oma raha aastaks ajaks andnud riigi kätte tasuta laenuks ja saavad selle nüüd ühekordse juurdemaksena tagasi, kuigi hinnad on vahepeal oluliselt tõusnud.
Kokkuvõttes on selge, et maksureformist kaotanud inimeste nimekiri on pikk. Muudame maksusüsteemi lihtsaks ja õiglaseks, kus kõigil kehtib tulumaksuvaba miinimum 500 eurot ning üks tulumaksumäär. Olen ausalt öeldes üllatunud, et ainus erakond, kes seda pärast valimisi kindla peale ja esimeses järjekorras teha lubab, on Reformierakond.
Ja töökohta vahetavad inimesed kui lõpparve ja palk jäävad samasse kuusse, edasi pürgimine saab karistatud .
Siia võiks lisada veel punktina superabsurdse pisiasja, mis puudutab väga suurt osa inimestest ja just nö. vaesematest, kel iga euro arvel. Kui lähed 1 juuni puhkusele, siis tasu laekub enne, ehk siis mai kuus.
Mis tähendab seda, et kogu too vahva juuni raha läheb 20%-ga maksustamisele.
Lõbus 100€ riigile laenu kuni 14mneks kuuks.
Geniaalne.
Kaotajad on ka need, kes III sambast soovivad pikkade aastate jooksul kogutud OMA raha välja võtta. Täiesti jabur, et seda loetakse ka TULUKS, mis siis aastatulu suurendab ja maksustatakse kõrgemalt ehk siis teistkordselt (väljamaksul peetakse juba 10 protsenti tulumaksu niikuinii kinni). Õiglane riik?
On olemas ka maksuvaba tulu, mis põhineb riikidevahelisel kokkuleppel. Kas nüüd siis sõidetakse ludinal sellest kokkuleppest üle?
Ühtlane 20% tulumaks jääb ikkagi ebaõiglaseks, sest aastaid lubati III samba väljamakseid maksusutada 10%-ga. See peab nii ka jääma. Oma vanduspõlve kindlustajaid ei ole õiglane lisamaksustada
Näed siis, aega on läinud mööda, ja selgub, et kõik eelnimetatud maksukaose tekitajad on eelisjärjekorras suurepärased kandidaadid koalitsiooniläbirääkimiseks. Armunute tüli?