Kas peaministril on häbi?

nov. 16, 2017, autor Kaja

Olen alati olnud Eesti üle väga uhke. Eriti siis, kui ma olen Eestist eemal ja mind kutsutakse arutlema erinevatesse debattidesse ja ma kuulen teiste suust Eesti kohta kiitust. See paitab mu kõrvu.

Aga asjad on muutumas. Olin hiljuti ühes paneeldiskussioonis, kus toodi positiivse näitena välja Eesti lihtne ja ühetaoline maksusüsteem. Rõhutati, et selliselt on vähe maksudest kõrvalehiilimist ja maksude tasumine on tehtud võimalikult lihtsaks. Pidin omaette pomisema, et kahjuks pole see enam nii, sest uuest aastast hakkab kehtima tulumaksusüsteem, kus on 6000 astet, mille erisuste arvutamine käib paljudele üle jõu.

Mu sõbral on ettevõte, kus on väga erinevate palganõudmistega töötajad. Neil on tunnitasud ja nad soovivad saada kätte teatud palgasumma. Sõber on ettevõtlusega tegelenud kaua, mistõttu varasemalt pole olnud probleem teha tagurpidi arvutus – kui palju inimene kätte tahab saada, siis kui palju peab olema inimese palk enne maksude maha arvamist. Nüüd istus ta kaks päeva ja muudkui arvutas nii, et pea auras otsas. Aga ikka ei saanud kindlust, et arvutused on korrektsed. Ta kaasas veel eraldi ka raamatupidamisspetsialisti, kellega koos uurisid uusi reegleid ja ikka ei ole kindel, et selliselt arvutades on maksud õiged. Klaar on ainult üks asi: meie maksusüsteem ei ole valitsuse tegevuse tõttu enam lihtne ja selge. See ei ole paraku enam midagi, mille üle uhkust tunda. Kes sellest võidab? Paraku tundub, et ainult maksukonsultandid, kelle poole nüüd peavad pöörduma nii ettevõtjad kui ka lihtsad töötajad.

Et mitte jääda paljasõnaliseks, olgu siin siis üle korratud kõik, kes uuest aastast jõustuvatest maksumuudatustest kindlasti EI võida:

Tulenevalt eeltoodust on üsna selge, et kehtima hakkavast tulumaksureformist ei võida suurt mitte keegi, küll aga on palju kaotajaid. Matemaatikadoktor Tiit Riismaa kirjutab lisaks ka sellest (https://arvamus.postimees.ee/4291019/tiit-riismaa-astmeline-tulumaks-kaivitab-too-umberjagamise), et tegelikult muudab uus süsteem kogu toimiva majanduse loogikat. Selle asemel, et ümberjagamisele läheksid töö viljad, toob see sootuks kaasa töö enese ümberjagamise, mis ei pruugi sugugi hea olla praegu tööturul nõrgemas positsioonis olevatele töötajatele, keda see reform peaks justkui soosima.

On märkimisväärne, et 1. novembri õhtuses “Aktuaalses kaameras” oli pandud pensionäridele kerkivat maksu põhjendama ja selgitusi jagama maksu- ja tolliameti ametnik, mitte rahandusminister ega peaminister, kelle idee see on olnud. Sama saate järgmises lõigus leidis peaminister samas uhkusest kummis rinnaga küllalt aega selgitada valikuid Tallinna linna personaalpoliitikas, mis peaks olema sootuks pealinnas valituks osutunud saadikute töö. Kas peaministril on endal ka häbi tehtud maksumuudatuste pärast, et neid ise avalikult kaitsma tulla ei julge?

  1. Olen blogi autorist alati väga lugu pidanud – aga, with all due respect, on’s Reformierakonna peaministritel häbi olnud, et kõrged tööjõumaksud ettevõtjaid nöörivad ja töötajaid koorivad? (vaadake töötukassa pakkumisi: palk kokkuleppel, loe: miinimum. Ja edasi hädaldamine – ei ole töötajaid võtta). Või praeguste aktsiiside osas, mille Ref algatas? Elan Lõuna-Eestis, Tartusse ja Valka sama maa, arvatagi, kuhu nädalavahetusel sammud seame. Ja pärast loeme, et ainult eriti padujoodikud Lätti lähevad. Imelik, neid seal kuigi palju näha pole? Küll on tekkinud sõbralikke kohalikke müüjaid, kes head nõu annavad (kus ja mis, ja mida nemad Eestist toovad. Suhkur ja kohv, ei muu).
    Niiet – KES ikkagi häbenema peaks?

    • Teile võib ju keerutav m***lõug meeldida ja see koht, kus kunagi häbi asus, on tal juba ammu ühe venekeelse 3-tähelise organi poolt hõivatud! Kena keerutamist Teilegi!

    • Kui te lugesite läbi kogu teksti, siis minule torkas lihtsalt silma, et Aktuaalse Kaamera uudistes oli töötavate pensionäride maksutõusu pandud kommenteerima Maksuameti ametnik, kuigi tema pole ju selle otsuse taga, vaid ainult täideviija. Samas kui peaminister põhjendas samas saates Kõlvarti kandidatuuri Tallinna volikogu esimehe kohale, mis ei tohiks sugugi peaministri teema olla, arvestades, et meil on kohalik ja täitevvõim eristatud. Selle põhjal tekkiski küsimus, et kas peaminister häbeneb oma otsuseid ja ei julge ise uudistesse penisonäride maksutõusu põhjendama tulla. Aktsiisidest ma selles loos üldse ei rääkinud. Ja ei ütle selle looga ka seda, et varasemad valitsused kõik õigesti on teinud.

  2. To : pessimist

    Sõbrake, ole nüüd hea ja püüa kahe lausega selgitada, kuidas Ref algatas tänase status quo aktsiside osas? Ref ajas maksude mõistliku tõstmise printsiipi -hinnad olid talutavad, toojad said kasu, turism sai kasu jne. Täna hõõruvad käsi vadi lätlsed ja soomlased, 2018.a aktsiside laekumis prognoos on ju ulme :) Poliitik ei saa lihtalt enda sõnu süüa ja kõik jauravad sama laulu “pole põhjust muretseda, piirikaubandus on saavutanud oma tipu, soomlased tulevad ikka siis ilusat elu-olu vaatama jne.” Pole ju väga mõistlik jutt.

  3. Asjalik kokkuvõte, kahjuks tõepoolest kipub Eesti maksustamise koha pealt pika sammu tagasi tegema.

  4. Ma täpsustaks, et kaotavad kõik, kes teenivad üle 1776 euro (bruto), sest alates sellest on maksuvaba tulu väiksem kui tänane 180 eurot. Lisaks peavad need kelle kogutulu jääb vahemikku 1200-2100 eurot kuus, maksma dividendide ja muu sarnase lisatulu saamisel maksma tulumaksu juurde, kuna need lisatulud vähendavad maksuvaba tulu. Ülejäänutel, kelle kogutulu on suurem või väiksem dividendid maksuvaba tulu ei mõjuta. Seega kõige valusamalt lööb see muudatus tavalisi tublisid keskklassi inimesi, kes on võtnud vaevaks ka veidi oma sääste investeerida. Arvutused on tõesti keerulised (eriti netost brutoks) – haldan veebilehte kalkulaator.ee, kus on ka 2018 aasta palgakalkulaator. Valemite tuletamise jm muudatuste peale läks kolm päeva…

  5. Panin kokku tasuta videokoolituse “2018 maksutõus ja kuidas selleks valmistuda”. Loodetavasti saavad inimesed sellest abi, sest isegi maksuspetsialistidel kulub 2018 muudatustest arusaamiseks vähemalt nädala jagu töötunde (eeldusel, et neil on varasemad teadmised olemas ja on asjaga jooksvalt enam-vähem kursis, et teaks üldse mida otsida). Koolitusega saab tellida https://www.fte.ee/maksukoolitus-eraisikule/

  6. Olen juba mitu päeva omaette mõtisklenud, et kas tõesti mitte keegi ei võta sõna valitsuse tegevuste teemal. Uus valitsus on nüüd kohe-kohe 1 aasta võimul olnud ja päris korralikult on asjad ära muudetud.
    Eks ma olen mõnevõrra meedia poolt mõjutatud aga mõne ministri tegevusest on väga halb mulje jäänud. Võib muidugi ka nii olla, et nemad teevad kõige rohkem tööd? Võtame näiteks meie Tervise- ja tööministri. Tema sõnul on eesti naised vaeghõivatud ja eesti mehed on eriti kurb juhtum, ainult joovad ja raamatuid üldse ei loe. Kannustatuna TAI ja teiste aktivistide poolt, tõsteti jõuliselt alkoholiaktsiisi. Üsna naljakas oleks kui päeva lõpuks avastavad need aktivistid, et õllesõbrad tegelikult maksavad nende ülalpidamise kinni. Kui alkoholi pealt saadavad maksud liiguvad üha rohkem Lätti, siis tuleb ilmselt nende aktivistide ridasid harvendama hakkama. Enam ei saa ju üldse aru ka, et kes ja kus, kui palju joob.
    Eesti ettevõtlus keskkonna üks väga suur eelis on olnud selge ja stabiilne maksusüsteem. Nüüd hakkab Eesti Valitsus jõuliselt maksusüsteemi usaldusväärsust lammutama ainuüksi juba sellepärast, et see on vana valitsuse teene. Nüüd PEAB teisiti tegema? Aga võib-olla tsüklilisus tuleb valitsemises kasuks, vahepeal tuleb kõik pea peale keerata ja mõista hiljem tagajärgi? Arvestades, et USA ja UK on meile pikka aega eeskujuks olnud siis läheb kõik plaanipäraselt. Või kas kogu maailmast on Eesti jaoks enam eeskujusid võtta?
    Valitsus pole pikka aega minu rahakotist “näppamas” käinud. Viimati oli see minu tudengi aastatel, kui toonane sotsiaalminister Siiri Oviir jõuliselt tudengi toetused ära võttis ja sundis mind tööle minema ja erinevate asjade koosmõjul jäigi ülikool lõpetamata. See polnud muidugi ainult raha probleem aga meelde jääb kindlasti. Nüüd siis 15 aastat hiljem tuleb valitsus minu palgarahast näppama. Ilmselgelt mulle see ei meeldi ja kindlasti jääb meelde, et kes seda tegi. Uue tulumaksu süsteemiga tehakse rohkem kahju nõrgematele (pensionärid, meditsiiniõed), kuna ettevõtjad ja kõrgema palgaga inimesed saavad alati leida maksude optimeerimiseks erinevaid lahendusi. Tulemuseks jällegi segasem süsteem ja väiksemad maksulaekumised. #lammutamekõikära

  7. Tahan kohtuda, ma tulen…kuhu…!

  8. Mul oli Budapestis eile just vestlus Moskva tuttavatega sealsest maksusüsteemist ja need meie viimased valitsuse arengud on vägagi sarnased sellele, mida Venemaal on viimastel aastatel tehtud ja mida tehakse ka edaspidi. Eesmärk ongi maksusüsteem teha läbipaistmatuks ja seda väga tihti muuta. See suurendab keskvõimu tsentraliseeritust ja kontrolli just väiksema ning keskmise suurusega ettevõtete üle ning tavainimene ei huvita valitsust ammugi. Hea ettekääne on alati ambrasuurile visata pensionärid. Vaesekesed ei hakka ju kunagi oma õiguste eest võitlema ja ammutavad infot ainult meediast. Hea artikkel ja analüüs.

Jäta oma kommentaar

*Kohustuslikud väljad