Täna anname üle Reformierakonna saadikute muudatusettepanekud rahvahääletuse eelnõule. Ettepanekuid on palju, sest meie eesmärk on see rahvahääletus ära hoida, kuna planeeritav rahvahääletus on korraga mõttetu, naeruväärne ja julm. Meie kõige olulisem ettepanek on see jama lihtsalt ära jätta. Aga kuna seda koalitsioon ilmselt toetada ei julge, tegime muudatusettepanekuid rohkem.
Otsustasime, et iga Reformierakonna saadik mõtleb 100 küsimust, mida rahvalt küsida võiks. Mõni läks hoogu ja kirjutas rohkem, teise mõte jäi pidama vähemate küsimuste juures, aga siiski kokku tuli ligikaudu 3500 muudatusettepanekut.
Saadikud lähenesid sellele väga erinevalt. Kes võttis ette mõne seaduse, mille kohta võiks küsida, kes lähenes asjale läbi huumoriprisma, kes mõtles riigielu küsimuste peale, mida inimestelt küsida võiks. Muudatused on allkirjastatud erinevate saadikute poolt, et mitte võimaldada nende ühte punti sidumist koalitsiooni poolt. Samuti on muudatusettepanekute esitajad palunud enese ära kuulamist komisjonis enne muudatusettepaneku hääletamist. Riigikogu kodu- ja töökorraseadus § 100 ütleb, et komisjon peab muudatusettepaneku esitaja ära kuulama, kui ta soovi avaldab. Meie saadikud on valmis oma ettepanekuid põhjalikult selgitama. Me oleme valmis selleks, et koalitsioon võib proovida reegleid rikkudes rahvahääletuse eelnõud läbi suruda. Aga me oleme nendeks võitlusteks valmis.
Kõigi nende küsimuste mõte on blokeerida abielureferendum ning anda Keskerakonnale ja Isamaale väärikas võimalus tulla välja poliitilisest ummikust, kuhu nad EKRE nõudmistele alludes end mänginud on. Täna ei ole aeg ega koht mängida poliitilisi mänge perekonnaseaduse tähenduse üle. Meie arvates on vale ajada keset koroonakriisi ühiskonda tülli ja viia tähelepanu Eesti päris muredelt EKRE provokatsioonile.
Miks me oleme praegusel kujul abieluteemalise rahvahääletuse vastu? Aga sellepärast, et meie arvates on vale panna rahvahääletusele küsimusi, mis toovad reaalseid tagajärgi ainult vähemustele. EKRE on selgelt öelnud, et „jah“ vastuse saamise korral, kavatsevad nad minna tühistama kooseluseadust. Oleme korduvalt näinud, kuidas Isamaa ja Keskerakond on EKRE-le teinud täiesti sõgedaid järeleandmisi. Loodan, et nüüd kasutavad Keskerakond ja Isamaa meie poolt pakutud viisakat võimalust rahvahääletuse ära jätmiseks.
Viimasel põhiseaduskomisjoni istungil toetasid rahvahääletuse eelnõu teisele lugemisele saatmist Riigikogu 2021. aasta kõige esimese istungi kõige esimese teemana Keskerakonna ja Isamaa saadikud, kes palusid ära märkida, et seda tingimusel, et muudatusettepanekute menetlemine toimub Riigikogu kodu- ja töökorra seaduses ettenähtud korras. Samuti on Keskerakonna ja Isamaa saadikud andnud mõista, et nad ei ole nõus Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse muutmisega selliselt, et opositsioonist saaks lihtsalt üle rullida. Loodame, et nende sõna peab.
Lisaks tegime Riigikogu juhatusele taotluse suurendada Reformierakonna saadikute arvu põhiseaduskomisjonis kolmelt neljale. Kuigi täpselt samasuguse taotluse väliskomisjoni kohta tegi Keskerakond detsembri alguses ja selle juhatus rahuldas, siis nüüd blokeerib seda Riigikogu esimees Henn Põlluaas vastuolus seadusega. Tänu Keskerakonna-Isamaa-EKRE koalitsioonile oleme jõudnud sinnamaani, kus Riigikogu esimees püüab opositsioonilt võtta isegi õiguse määrata komisjonidesse oma liikmeid. Siiani on see olnud fraktsioonide otsus, millesse juhatus ei sekku. Aga me seda nii ei jäta ja võitleme demokraatia eest edasi!
Miks kardetakse rahva arvamust?
Täiesti arusaamatu, miks rahva arvamust peetakse nii ohtlikuks, et iga hinna eest proovitakse seda vältida? Selline käitumine on opositsiooni mainet juba tugevalt kahjustanud. Selle asemel, et leida sada totrat küsimust ajaviiteks, võiks leida sada seadusepunkti, mis tühistada. Selline tegevus aitaks ehk meeletut bürokraatiat natukegi vähendada ja loota tulevikus terve mõistuse olemasolule. Üle jäävate ametnike abil saaks võibolla leevendada tööjõupuudust, mis paraku on reaalsus.
Hetkel paistab, et Riigikogu on omal imelikul kombel teovõimetu ja vajaks eestkostele määramist. Eestkostjateks võiks olla ettevõtjad, kes omavad paremat perspektiivitunnetust ja ei valitse Eestit lähima paarikümne aasta jooksul lihtsalt surnuks.
Edukat uut aastat ja mõistlikke otsuseid!
Kidlasti on selgemalt vaja põhjendada, miks ainult vähemuste õigusi puudutavat küsimust ei tohi rahvale esitada – pealegi, kui valdavalt räägitakse ju referendumist, mitte lihtsalt uuringust, s.t küsimsest mida riigi kodanikud asjast arvavad. Selgelt tuleks välja öelda ka kurb tõde – me oleme lihtsalt inimesed ja mitte kõik loomalikud instinktid ei ole meid veel maha jätnud; miks muidu ei saa küsida küsimust – kas tühistame kõik maksud?